De toekomst is 360!

In ons dagelijks leven zijn we gewend om 360 graden te kijken, leven en bewegen. Maar onze digitale wereld bleef daar telkens bij achter. We kijken nog steeds 2d televisie, we werken nog op een 2d tablet of laptop en maken meer dan 99,99% van onze foto’s in 2d.  Maar dat gaat op zeer korte termijn veranderen. Want de mogelijkheden van 3d en 360 graden worden steeds toegankelijker voor consumenten. En dat betekent kansen voor webshops en online markteers. Want hoe gaat een klant over 3 jaar je winkel bezoeken? Gaat die nog wel naar een fysieke winkel en bekijkt hij/zij je webshop nog wel op een plat scherm? Of stapt hij/zij de digitale wereld in, om zijn goederen en diensten af te nemen. Belangrijke vragen als je bezig bent met de strategie van je bedrijf.

Dit is nu al mogelijk

We kennen al Responsive website, Addaptive websites en apps. Die het eenvoudig mogelijk maken om klanten te bedienen op alle devices. Maar wat gebeurt er als er een device bij komt dat anders opereert? Met de Cardboard van Google en de Gear VR van Samsung heeft een consument al voor een paar tientjes tot honderd euro een prima virtual reality bril. Waarmee hij/zij het web kan bedienen, op onderzoek uit kan gaan en websites kan bezoeken. Maar de meeste websites zijn daar nog niet klaar voor. Je kunt bijvoorbeeld denken aan 360 graden videos en fotos op sites huizen verhuursites of vakantiesites. Zo kun je thuis op de bank een indruk krijgen in virtual reality. Of bekijk een product in 3d en vanuit elke hoek die je wilt, het kan allemaal eenvoudig met 360 graden camera’s. Je kunt zelfs de content op je site aanpassen aan het type bezoeker en zo een 2d of 3d video of foto laten zien. Zo bedien je je klant optimaal.

Netflix kun je bijvoorbeeld nu al in virtual reality bekijken. Zie deze website hoe je dat doet.

Waar gaat het naartoe?

Waar virtual reality of augmented reality naartoe gaat is nog moeilijk te voorspellen, wel hebben beide grote potentie. Samsung lijkt te gokken op de kant van vr, daar waar Apple meer in augmented reality geloofd. Uiteindelijk zal de consument een voorkeur keuze maken. Voor games en videos zijn er grote kansen in virtual reality. Maar in het dagelijks gebruik lijkt augmented reality weer meer toepassingen te hebben. Bij augemented reality leg je als het ware een filter over de werkelijke wereld voor je ogen. Dat doe je bijvoorbeeld door je smartphone of een speciale bril te gebruiken. Die projecteert dan gegevens of animaties in de werkelijke wereld. Het populaire spel PokemonGo is een voorbeeld van augmented reality via een smartphone.